24 Kasım 2010 Çarşamba

Maslow'dan...

      Hepimiz bir şeyler için uğraşıyoruz ve çoğunluğumuzun ortak uğraştığı bir istek var o da iyi bir şikrette çalışabilmek. Şirket dediğimiz kavramı sadece çalıştığımız yer olarak algılamamız yanlış. Onun da bir kuruluş amacı var. Aslında bir değil bir çok amacı... Şirketlerin kuruluş amaçlarının en derinine inersek karşımıza Maslow çıkıyor. Maslow ve teoremi...
     Maslow'un ihtiyaç piramidini çoğumuz biliyoruz ama bilmeyenler için açıklamalıyım sanırım. Maslow hayatımızı sürdürebilmemiz için gerekli olan ihtiyaçları bir piramid olarak sunuyor bizlere. En alttaki basamakları sırasıyla yerine getirmezsek bir üsteki basamağa geçemeyeceğimizi de belirtiyor. İşte bu sıralama:
  1. Fizyolojik gereksinimler
  2. Güvenlik gereksinimi
  3. Ait olma gereksinimi
  4. Sevgi, sevecenlik gereksinimi
  5. Saygınlık gereksinimi
  6. Kendini gerçekleştirme gereksinimi
      Maslow'a göre bu bizim ihtiyaç pramidimiz. Biz de gerçekten ihtiyaçlarımızı karşılamak için yaşıyoruz ve eğer karşıyalamazsak hayaıtmızın belli bir süre sonra sonlanacağını biliyoruz. İşte, biz insanların ihtiyaçlarını karşılamak için mal ve hizmetler devreye giriyor. Mal ve hizmetler sayesinde ihtiyaçlarımızı karşıyalabiliyoruz doğru ama bunlar bize kullanılabilir bir şekilde nasıl ulaşıyor? İşte o sırada üretim devreye giriyor. Üretim sayesinde bunları kullanabiliyoruz. Fakat her ihtiyacımızı kendimizin üretmesi çok zor hele bu devirde imkansız. İşte insanların ihtiyaç duyduğu ekonomik mal ve hizmetlerin üretimini üstelenen birimlere işletme diyoruz. İşletmeler ihtiyacımız olduğu mal ve hizmetleri üreterek bizlere sunuyorlar. Tabii ki de işletmelerin başlıca amaçlarından biri bu olsa da tek amaçları bu değil.

      İşletmelerin kuruluş amaçlarından bir tanesine değindikten sonra diğer ikisine değinmemek olmaz. Bu diğer iki amaçtan ilki  ve en önemlisi "Kar Elde Etmek" olarak karşımıza çıkıyor. Her işletme, gelirlerinin giderlerinden fazla olmasını ve bu sayede kar elde etmeyi istemektedir. Zaten bu karı elde edememesinin kötü sonuçlar doğuracağı bir gerçek. Diğer amaç ise "Varlığını Koruması ve Sürdürmesi"dir. Ve aslında bu amaç için de yine gidilecek kapı kar elde etmektir. Bu karı elde ettikten sonra bunun devamını getirerek daha sağlam bir yapıya ulaşması ve devamlılığını sürdürmeleri gerekmektedir. Demek istediğim kar elde etmeden devamlılığını sürdürmek bir şey ifade edemez, topluma hizmet veremeden de kar elde edemez. Gördüğünüz gibi işletmeler birbirlerine bağlı 3 amaç sayesinde kuruluşlarını sağlayıp var olabiliyorlar. Bu 3 amaçtan en az birine katkıda bulunabilmek diyeğiyle. :)

2 yorum:

  1. Bu tür fonksiyonların belli bir karakteri vardır;bir değişkenin sabit tutulması koşulu ile öteki değişkenler mutlak surette değişir.Yani şu demek oluyor ki belirli koşullar altında iki değişken kesinlikle eşit olamaz.
    Bunu matematiksel olarak açıklayayım:
    U->para
    S->kar marjı
    V->pazar
    N->ürün olsun
    bu durumda elde edeceğimiz
    fonksiyon da
    U=U(S,V,N),S=S(U,V,N) V=V(U,S,N) N=N(U,S,V) dir.Buna göre bunların türevleri cinsinden ifadeleri belli bir değişken olan P,T,nü değerlerini bize verir mesela, dS/dU=1/T ve T ise taleptir mesela.örneğin belli bir ürünü ele alalım 1 tlden imal edilsin,fakat 100 tl den satılsın,99 katlık bir kar söz konusudur.Bu durum ise ancak o ürünü isteyecek bireyin onu cidden talep etmesi ile alakalı olarak alıcı bulabilir.Yani T yüksek olması kar oranını arttıracaktır.Fakat ufak boyutlarla yüksek karlar söz konusu olduğundan elde ettiği U(para) ya göre N çok küçük görükür.Yani alıcı az,kar yüksek,bundan para girişi de yüksek.Örn:Göz lensleri.örn:Rolex model saat.gibi

    Fikirleri açması dileği ile =)

    YanıtlaSil
  2. oğuzhancığım senin açıkladığın şey benim anlattığım şeyden çok farklı. ben işletme bilimine göre işletmenin kuruluş amacını anlattım. senin dediğin şey iktisat biliminde göre arz talep kanununun küçük bir bölümünü açıklamışsın. ilerleyen günlerde yazacağım bir konu o zaman bunu yazarsan daha uygun olabilir.

    YanıtlaSil